På Friluftsteatret spillede Det Kongelige Teater med stor succes En Skærsommernatsdrøm, hvor Clara Wieth (senere Pontoppidan) ydede en markant præstation som Puk. Christian Christensen hjalp med danse og optog. Efter sidste spilledag havde truppen en stor fest både i og ved Eremitageslottet.
Kort efter, mens Christian Christensen var på ferie, fik han et sammenbrud og udviklede stærk angst. Han måtte derfor lade sig indlægge på en nerveklinik i København. Senere flyttedes han til et rekreationshjem i Kerteminde. Under sit ophold her fik han besøg af Hans Beck, som tilskyndede ham til at vende tilbage til teatret, når helbredet tillod det.
Christian Christensen vendte tilbage til teatret senere i sæsonen 1910-1911, men måtte dog konstatere, at hans undervisning ved balletskolen for fremtiden kun omfattede drengene. Samtidig måtte han også indse, at flere af hans roller var overtaget af andre. Til at begynde med valgte Christian Christensen dog også selv som følge af sit helbred at begrænse sig til mimiske roller, deriblandt i balletten Toreadoren. Blandt de øvrige medvirkende var Gustav Uhlendorff og Grethe Ditlevsen. Christian Christensens egen ballet Sankt Hubertusfesten var stadig ikke planlagt til opførelse.
Den Kongelige Ballet bød på den nye ballet Askepot og Arthur Schnitzlers pantomime Pierettes Slør, med Hans Beck og Ellen Price, som begge blev godt modtaget, om end pantomimen havde en tragisk handling. Christian Christensen selv var dog ikke imponeret over de to forestillinger.
Operaen bød på en nyhed, nemlig Leo Blechs Forseglet. Ellers opførtes ældre operaer som Wagners Tannhäuser. Derudover opføres Ungdom og Galskab i ny indstudering. Teatret fik kortvarigt konkurrence fra et nyt operaensemble ved Dagmarteatret.
Anderledes stod det til inden for skuespillet, som kom med otte nyheder, deriblandt fem danske: Otto Rungs lærde Broen med Johannes Poulsen og Christian Zangenberg, Albert Gnudtzmanns Den romantiske Fader, Henri Nathansens Drømmen. Skuespilleren Karl Mantzius havde hovedrollen i både Karen Bramsons Kongemagt og Sophus Michaëlis’ St Helena. Af fremmede nyheder var der Herman Bahrs komedie Koncerten, det engelske skuespil Penelope med Anna Bloch, der kunne fejre sit 25 års jubilæum. I August Strindbergs Erik XIV skabte Johannes Poulsen en mindeværdig figur.
Oehlenschlägers fødselsdag markeredes med Axel og Valborg i ny indstudering. Som altid var Olaf Poulsen populær i Hostrups Genboerne.
Både Betty Hennings og Peter Jerndorff kunne denne sæson fejre deres 40 års jubilæum.
I løbet af sæsonen debuterede Augusta Blad ved Det Kongelige Teater.
Efter sæsonen tog familien Christensen på ferie. Dog måtte Christian Christensen afbryde ferien for at medvirke ved Friluftsteatret og assistere teaterdirektør Helsengreen med Den glade Enke.