Afsnittet omhandler familien Christensens ferie først på Langeland, og siden i Farum og Skodsborg i sommeren 1916 og efterfølgende sæsonen 1916-1917. Inden for balletten opførtes blandt andet Brudefærden i Hardanger og Livjægerne på Amager. Emilie Walbom var i Stockholm for at vurdere balletten Cleopatras egnethed for Det Kongelige Teater. Af nyheder bød Den Kongelige Ballet på De forelskedes Luner af Gustav Uhlendorff samt Den lille Idas Blomster af Emilie Walbom og Elna Jørgen-Jensen. En planlagt opførelse af balletten Artemis måtte udskydes til følgende sæson.
Christian Christensen selv indleverede balletten Højt mod Nord med musik af Emil Juel Frederiksen til Det Kongelige Teater. Umiddelbart var Det Kongelige Teater interesseret i balletten, men skønnede den for dyr at sætte op i krigstid. Christian Christensen blev denne sæson ridder af Dannebrog. I løbet af sæsonen støttede han De Unges Balletturné, som skulle bringe balletten til provinsen.
Inden for operaen kunne man opleve et stort genbrug af forrige sæsons repertoire, men med andre operasangere, såsom Jørn Nielsen i Faust og Elna Olsen i Tosca. Operaen bød dog også på to nyheder: Richard Strauss’ Rosenkavaleren, med Tenna Kraft, Margrethe Lendrup, Emilie Ulrich og Laurits Melchior, samt August Ennas Gloria Arsena. Det Kongelige Teater satsede meget på begge forestillinger, men det var kun Rosenkavaleren, der blev en rigtig succes. Operasangeren Peter Cornelius kunne samme sæson fejre sit 25 års jubilæum, mens Emilie Ulrich trak sig tilbage ved afskedsforestillingen Bohème.
Inden for skuespillet åbnede man med Henrik Hertz’ Svend Dyrings Hus i moderniseret udgave med Ella Ungermann, Bodil Ipsen og Augusta Blad. Ellers bød repertoiret på seks nyheder, fire danske og to udenlandske. Den første danske nyhed var Leth Hansens Ungdomsleg med Sigrid Neiiendam, August Blad og Hans Starck. Derpå fulgte Carl Gandrups Lazarus. Begge stykker gik godt. Agnes Henningsens Den rige Pige opnåede derimod kun få opførelser, skønt det blev rost af pressen. Helge Rodes skuespil Det store Forlis, antageligt inspireret af Titanics forlis, opnåede en vis succes. Inden for det udenlandske repertoire blev Molières De ziirlige Damer i Poul Reumerts oversættelse Johan Bojers Sigurd Braa sat op. Sidstnævnte stykke fejlede og italesatte på ny behovet for en talescene.
Skuespilleren Olaf Poulsen rundede sin sidste sæson af med Gulddaasen og Et Eventyr i Rosenberg Have inden afskedsforestillingen, hvor han hædredes med Dannebrogordenens kommandørkors af anden grad.
I løbet af sæsonen oplevede Det Kongelige Teater glimrende besøgstal. Gullaschtiden sendte de nyrige i teatret, men på grund af energikrise måtte teatre og restaurationer lukke tidligt.
I foråret og sommeren 1917 tog familien på et længere ophold ved Dyrehaven.