I dette afsnit, som strækker sig fra 1868 til 1878, fortæller Christian Christensen om sine første år ved den Kongelige Ballet. Fra barnsben havde han været fascineret af teatret og havde blandt andet oplevet Julie Sødring på Det Kongelige Teater. Han begyndte derfor på danseundervisning hos balletdirigent Ludvig Gade, men fortsatte siden med forældrenes accept sin uddannelse ved Den Kongelige...
I perioden fra 1878 til 1882 skete der en række forandringer ved Det Kongelige Teater. I sæsonen 1878-1879 trak August Bournonville sig tilbage som balletmester og efterfulgtes af Ludvig Gade. Inden for skuespillet forlod den svagelige Wilhelm Wiehe nationalscenen med afskedsforestillingen Hakon Jarl. Sæsonen begyndte ellers med Holbergs komedie Barselstuen, hvor Christian Christensen havde lille...
I sommeren 1882 tog Det Kongelige Teater på turné med operaen Mignon, hvor Christian Christiansen tidligere havde medvirket. Turnéen blev afprøvet i Klampenborg, inden den fortsatte til Jylland med optræden i blandt andet Aalborg, Hjørring og Randers. Turnéen fortsatte senere til Sønderjylland med optræden i Haderslev, på det tidspunkt syd for den dansk-tyske grænse. Forholdene var bestemt ikke...
Erindringerne har i dette afsnit karakter af dagbog. Sommerens vandretur i 1883 fortsætter i Jylland med besøg i en række byer og naturskønne egne, hvor de lokale er overordentlig gæstfri mod besøgende vandringsmænd. Blandt værtsfolkene var en præst, der kunne fortælle om sit missionsarbejde på Grønland under meget vanskelige forhold.
I Nordjylland besøgte Christian Christensen blandt andet Horne...
Sommerens (1883) vandretur afsluttedes med udflugt i Nordøstsjælland. Ellers handler dette afsnit om teatersæsonen 1883-1884 og den efterfølgende sommer. Beskrivelsen af sæsonen har karakter af erindringer, mens det efterfølgende afsnit om Den Kongelige Ballets turné til Sverige og Norge i sommeren 1884 har karakter af en dagbog.
Sæsonen 1883-1884 åbnede med Holbergs komedie Erasmus Montanus, med...
Afsnittet fortsætter med beskrivelsen af Den Kongelige Ballets turné i Norge i sommeren 1884. I dette afsnit har erindringerne karakter af en dagbog. Efter forestillingen på det lille teater i Laurvig rejste selskabet med skib videre til den velstående by Arendal, hvor de gav en forestilling på det lille, men propfyldte teater.
Fra Arendal rejste selskabet videre til Kristiansand, hvor de fejrede...
Afsnittet omhandler sæsonerne 1884-1885 og 1885-1886. I førstnævnte sæson kom Christian Christensen til at optræde både i Mignon og Kermessen i Brügge. I samme sæson debuterede operasanger Algot Lange i Don Juan, og operasangeren Niels Juel Simonsen fik titelrollen i førsteopførelsen af Wagners opera Den flyvende hollænder. Operaen Mefistofeles opførtes også i løbet af sæsonen i ny iscenesættelse...
Efter en kort ferie kunne Christian Christensen tage fat på teatersæsonen 1886-1887, som indledtes med den ikke videre succesfulde opførelse Oehlenschlägers tragedie Dina med Oda Nielsen og Christian Christensen selv i en mindre rolle. Sæsonens højdepunkt inden for skuespillet var dog urpremieren på Holger Drachmanns eventyrkomedie Der var engang med Emil Poulsen, Betty Hennings og Olaf Poulsen i...
Dette afsnit omhandler primært sæsonerne 1887-1888, 1888-1889 og 1889-1890 ved Det Kongelige Teater. Sæsonen 1887-1888 åbnes med Holbergs Maskeraden og bød på premieren på Hostrups Under Snefog med blandt andre Emil Poulsen og Anna Bloch. På Hostrups 70-års fødselsdag opførtes Genboerne.
Inden for operaen markeredes 100-året for Don Juans opførelse med en festforestilling med Algot Lange i...
Sæsonen 1890-1891 indledtes med en række velgørenheds- og beneficeforestillinger, deriblandt for den legendariske operasanger Franz Hartmann. Balletten Livjægerne på Amager kom på repertoiret med både Christian Christensen, Athalia Reumert og Valborg Borchsenius. Christian Christensen havde igen et sammenstød med Athalia Reumert. I løbet sæsonen fik Emil Hansens nye ballet En Karnevalsspøg i...
Ved sæsonens begyndelse i 1892 forsøgte den svækkede Emil Hansen at vende tilbage som balletmester. Han havde vanskeligt ved at hævde sig overfor direktøren Edvard Fallesen, men fik dog gennemtrumfet balletten Valdemars opførelse, stærkt bakket op af Ludvig Gade og Hans Beck. Efter tre måneders forberedelse kom balletten frem i nyt udstyr i januar 1893 og blev en betydelig succes for resten af...
Sæsonen 1893-1894 var kendetegnet ved, at Det Kongelige Teaters direktør, Edvard Fallesen, kom under stigende pres, ikke mindst politisk. Det Kongelige Teater gav økonomisk underskud, og i aviserne kunne publikum holde sig orienteret om de intime og intrigante forhold ved Nationalscenen i journalistens Robert Henriques artikelserie Inden Døre. Serien havde næsten karakter af en vendetta fra Robert...
Afsnittet omhandler sæsonen 1894-1895. Direktøren Edvard Fallesen døde og efterfulgtes af Christian Danneskjold-Samsøe med assistance af Peter Hansen. Den nye, faste ledelse skulle reducere driftsunderskuddet. Det skulle ikke mindst ske ved lønnedsættelser. Dette kunne ikke undgå at skabe en dårlig stemning hos personalet.
Balletten tog igen fat med Hans Beck som en meget energisk leder. Der var...
Dette afsnit er nærmest en samling af løst og fast fra Christian Christensens barndom i forhold til de tidligere afsnit af erindringerne. Christian Christensen mistede sin mor som lille dreng, men faren giftede sig hurtigt med morens søster. Christian Christensen var selv med til brylluppet i Roskilde Domkirke og kom hurtigt til at opfatte sin stedmor som sin egentlige mor i det hjertevarme...
Bind 4 er et navneregister for bind 1, 2, 3 og 4, som Christian Christensen selv udformede. Navneregistret er stort set alfabetisk.
Dette afsnit omhandler sæsonen 1895-1896. Den Kongelige Ballets virksomhed faldt noget denne sæson, men bød på opførelser af Thrymskviden, Valkyrien og Sylfiden, sidstnævnte med Ellen Price og Anna Harboe. Under opførelsen af En Karnevalsspøg i Venedig kom Anna Harboe til skade, hvilket senere forhindrede en genopførelse af Konservatoriet. Til gengæld opførtes Toreadoren med Valborg Borchsenius...
Dette afsnit omhandler sæsonen 1896-1897. Den Kongelige Ballet fik premiere på en ny ballet Coppélia. Balletmesteren Max Glasemann fra Stockholm hjalp med indstuderingen. Han virkede både som et pust fra udlandet og mindede om August Bournonville. I balletten medvirkede Oscar Iversen, Hans Beck og Valborg Borchsenius. Teatermaleren Carl Lund udførte en smuk dekoration til balletten, som fik en...
Afsnittet omhandler sæsonen 1897-1898. Sæsonens første skuespil var det ikke videre populære Dronning Eigra. Derpå fulgte Bjørnstjerne Bjørnsons populære En Fallit med Peter Jerndorff i hovedrollen. Henrik Hertz’ 100 årsdag markeredes med opførelsen af Amors Genistreger og Debatten i Politivennen, Oehlenschlägers fødselsdag markeredes med opførelsen af Dina med Oda Nielsen og Karl Mantzius, og...
Dette afsnit omhandler sæsonen 1898-1899. Inden for skuespillet oplevede Det Kongelige Teater en vis ensformighed. Teatret lancerede to nye helaftensstykker, Iris og Dansen gaar, samt to mindre stykker, der dog ikke fik betydning for teatret. Det ene stykke Faddergaven med Poul Nielsen gjorde indtryk på Christian Christensen.
Oehlenschläger fik en revival med stykket Hakon Jarl, hvori Christian...
Dette afsnit omhandler sæsonen 1899-1900. Einar Christiansen, som Christian Christiansen kendte, tiltrådte som ny skuespilchef. Repertoiret var ikke videre spændende for sæsonen, der åbnede med Palnatoke for tomme huse. Derefter fulgte Den Vægelsindede og Henrik Ibsens Kongsemnerne, sidstnævnte efter lang tids hvile, uden dog at komme op på niveau med tidligere opførelser. Henrik Ibsens nye stykke...